مهارت زندگی
در خلال یادگیری مهارتها و توانمندیهای زندگی، این مهارتها را نیز در کودک خود به طور منظم پرورش دهید!
مهارتها: درک رابطه علت و معلولی، تقویت مهارت گوشدادن فعالانه، تمرکز، تفکر خلاقانه، درک متضادها، ترتیبدهی
نحوه انجام بازی
با کودک خود در محیطی صمیمانه نشسته، یک اتفاق خیلی ساده (مانند: سگ پارس کرد/ بچه گریه کرد) را توصیف کنید.
از کودکتان بخواهید برای این کار دلیل بیاورد. سپس یک نتیجۀ متعاقب احتمالی را بازگو کنید. سپس این چرخه را همینطور ادامه دهید و یک حادثۀ جدید را توصیف کنید. کودک باید علتها و معلولها را تا جای ممکن سریع بگوید و اگر جوابش مناسب نبود میتوانید در پاسخگویی راهنماییاش کنید.
(تقویت درک رابطه علت و معلولی/تقویت مهارت گوش دادن فعال/ترتیبدهی/تمرکز)
نحوه انجام بازی (بازی اخبار خوب و اخبار بد)
در محیطی صمیمانه با کودکتان نشسته و با یک خبر خوب بازی را شروع کنید. (مثلا خبر خوب این است که فردا به سینما خواهیم رفت) سپس از کودک بخواهید یک خبر بد بازگو کند (مثلا خبر بد این است که امروز به پارک نمیرویم)
این چرخه را تکرار کنید به گونهای که به صورت نوبتی کودک یک خبر خوب و ی خبر بد را پشت هم بیان کند.
(تقویت درک تضادها/تقویت مهارت گوش دادن فعال/تقویت تفکر خلاقانه/تمرکز)
نحوه انجام بازی (داستان گویی بداهه)
با یک جملهی خبری کوتاه داستانی را بین خودتان و کودک آغاز کنید. و از او بخواهید با یک جمله کوتاه داستان را پیش ببرد. سپس شما جملهی دیگری به داستان اضافه کنید و به صورت پیش بینی نشده داستانی را باهم خلق کنید.
به عنوان مثال این جمله برای داستان گویی بداهه در کلاس با کودکان مطرح شد: (یک بچه فیل کوچک در یک جنگل گیر افتاده بود.......)
(تقویت مهارت تفکر خلاق/تقویت مهارت ترتیبدهی/تقویت قدرت تخیل)
با سپاس از همکاری شما
مینا تیزروی