مشاوره ی دبستان علم آفرین

ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی

مشاوره ی دبستان علم آفرین

ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی

مقابله با قلدری

چهارشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۴ ق.ظ

برای ایجاد ارتباط صحیح و درست با کودکان نیازمند این هستیم که بتوانیم


با زبان کودکانه با آنها صحبت کنیم. از این رو قصه گویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً قصه هایی که جنبه درمانی دارند و کمک می‌کنند تا کودکان بهتر بتوانند با مشکلات خود مواجه شده و در رفع آنها تلاش کنند. موضوع قلدری از جمله مشکلاتی است که کودکان و نوجوانان در مدرسه با آن مواجه هستند و در واقع عامل مهمی در افت تحصیلی دانش آموزان محسوب می‌شود. قلدری زمانی به وجود می‌آید که عده ای از دانش آموزان در مدرسه گروهی را تشکیل بدهند تا به آزار و اذیت دانش آموزان دیگر بپردازند.
برای هر کس در زندگی پیش می آید که از جانب دیگران مورد اذیت آزار و نامهربانی و حتی صدمه قرار بگیرد. خیلی سخت است که وقتی کسی را مسخره یا تهدید می کنند بتوانند همچنان احساس خوبی داشته باشد. این نگرانی در او ایجاد می شود که مبادا سزاوار چنین رفتاری است، یا آنکه دیگران فکر می کنند که او ضعیف است، یا اینکه اگر این حالت را به دیگران بگویند، ممکن است دیگران هم او را اذیت یا طرد کنند. با این که تحمل درد سخت است، ولی او دوست ندارد که به آدم قلدر بهانه ی بیشتری برای آزار و اذیت بدهد. در چنین شرایطی، کودک و نوجوان احساس تنهایی می کند و نمی داند که برای کمک گرفتن چه کار کند. در چنین حالتی شما چه می کنید؟
 در کتاب  «سر به سرم نذار، مقابله با قلدری» در این کتاب شخصیت اصلی  داستان می‌داند که در مورد مشکلی که با همکلاسی خود دارد باید کاری بکند، اما در عین حال نمی خواهد که بچه‌های دیگر فکر کنند او بچه ننه یا ترسو است و این کار، وضعیت را بدتر می کند. او در شرایط سختی قرار دارد. او از این که والدینش از ماجرا مطلع شوند، بیم داشت ولی برعکس آنچه فکر می‌کرد حالا که آنها فهمیده اند احساس بهتری پیدا کرده است. اعتماد کردن به والدین یا فردی دیگر موجب احساس آرامش می شود، یعنی این احساس که اوضاع را می توان بهتر کرد، تو مقصر نیستی، سایرین برای تو اهمیت قائل هستند، و کمکی را برای مقابله با آدم قلدراحتیاج داری به دست می آوری. اتفاق خوب دیگری که رخ می‌دهد آن است که یاد می‌گیرد دیگر اهمیتی ندارد که ممکن است چه اتفاقی بیفتد و اوضاع ممکن است بدتر شوند. همچنین یاد می گیرد که آدم همیشه می‌تواند به خودش کمک کند. او و والدینش همفکری می‌کنند و راههای مختلفی برای مقابله با قلدری تمرین می‌کنند. اسم این کار را برنامه می گذارند. در این برنامه برای اجتناب از هر نوع قلدری، دفاع در برابر آن، و خلع سلاح فرد قلدر روش هایی ارائه می‌شود.
از جمله این روشها:
تسلیم نشدن در برابر آنها و بی محلی کردن
حمایت و همراهی دوستان صمیمی
استفاده از حرفهای محکم و کوتاه بجای التماس کردن
استفاده از شوخی بجای مسخره کردن و...
آرام حیدری فرد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۴
آرام حیدری فرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی