گزارش مهارت زندگی
در کلاس مهارت های زندگی در دو ماه ابتدایی سال تحصیلی 98-97 تمرکز بر شناخت احساسات دانش آموزان بوده است.
احساسات شامل تظاهرات چهره ای و بدنی، الگوهای ذهنی و کنش های رفتاری است.در موقعیت های مختلف که احساسات ما برانگیخته می شوند، این حالات با سه مولفه نامبرده همراه هستند. در کلاس مهارت های زندگی تلاش شد تا دانش آموزان با احساسات خود، شدت آنها و مولفه های سه گانه شان آشنا شوند.
این آشنایی در جلسات اول از طریق ماکت احساسات و معرفی هر احساس انجام شد. در ادامه و در همین رابطه از دانش آموزان خواسته شد که تصویر احساسات پر رنگ ترشان را که در یک هفته اخیر رسم کرده و در کلاس در مورد آن توضیح دهند.
در جلسات بعدی از طریق بازی پانتومیم و با زی نقاشی کف دست تلاش شد که این شناخت در دانش آموزان افزایش پیدا کند.
بازی نقاشی کف دست به این صورت بود که، دانش آموزان با رسم تصویر کف دست و انگشتان خود هر انگشت را با رنگ متفاوتی رنگ آمیزی نموده و هر رنگ را به عنوان نشانه یک احساس در نظر گرفتند. انگشت های بزرگ تر در این بازی نشانگر احساساتی که در آنها بیشتر بروز و ظهور داشته و انگشت های کوچکتر نشانه احساسات گذرا و کمتر تجربه شده آنها بوده است.
پس از اجرای این بازی ها و همچنین بازی های دیگر که به علت رعایت اختصار در گزارش نیامده، سطح شناخت دانش آموزان از احساسات شان افزایش قابل توجهی داشته که البته با تاکید و تکرار می توان این مهارت را کیفیت بخشید. در ادامه این روند در زمینه یادگیری مهارت های زندگی مناسب است که پس از شناخت احساسات بر موضوع کنترل خشم در دانش آموزان تاکید شود که در جلسات بعدی خواهد آمد.
خانم ولی نژاد