مشاوره ی دبستان علم آفرین

ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی

مشاوره ی دبستان علم آفرین

ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی

عصبانیت همیشه بد نیست

چهارشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۸:۳۲ ق.ظ

عصبانیت، هیجانی که خوب است بهتر بشناسیمش!



خوب است بدانیم همه ما عصبانی میشویم و این بخشی از طبیعت ماست. در زندگی اتفاقات، چیزها، موقعیتها و کسانی وجود دارند که ممکن است ما و کودکمان را دچار هیجان خشم یا عصبانیت کند. پس خوب است بدانید هیجان خشم و عصبانیت هیجان بد و آسیب‌زایی نیست، بلکه آن چیزی که آنرا آسیب‌زا می‌کند عمل و رفتاری است که به واسطه آن این هیجان را بروز می‌دهیم. بنابراین چیزی که می‌بایست تلاش کنیم تا با آموزش در خود و کودکمان نهادینه کنیم، راه‌های صحیح و سازنده برای بروز هیجان خشم و عصبانیت‌مان است.

برای تقویت رفتارهای صحیح در ابراز خشم و عصبانیت لازم است گام‌هایی را برای تمرین در خود و کودکمان بر داریم:

1) این شناخت را در خود و کودکتان ایجاد کنید که چه چیزهایی شما را دچار احساس خشم میکنند!؟
2) با خود و کودکتان در این رابطه صحبتی دوستانه و همدلانه داشته باشید که وقتی دچار احساس خشم و عصبانیت می‌شوید چه تغییراتی در بدنتان به صورت فیزیکی و خلقی ایجاد می‌شود!؟ (ضربان قلب تندتر می‌شود، نفس‌ها سریعتر میشوند، احساس داغ بودن در بدن و به خصوص ناحیه سر میشود....)
3) این نکته را در خود تقویت و در کودکتان پرورش دهید که احساس خشم نیز یکی از احساسات طبیعی شماست که باید آن را ابراز کنید. اگر در رابطه با مسائلی که شما را دچار این هیجان میکنند و حالتی که در این هیجان به شما دست می‌دهد صحبت نکنید موجب خواهد شد که علاوه بر حل نشدن مشکلات، در گذر زمان از خودتان یا دیگران ناراحت بمانید و به جای حل کردن مشکلات آنها را روی هم انباشه کرده و حالتان را خزاب تر کنید.
4) این توانایی را در خودتان و کودکتان به وجود آورید که بتوانید در رابطه با هر مسئله‌ای که ناراحتش میکند و یا او را دچار عصبانیت می‌کند با شما و افراد امن زندگی اش صحبت کند.
5) راه‌های صحیح و راه‌های نادرست ابراز هیجان خشم و عصبانیت را به کودکتان بالغانه توضیح دهید. به آنها بگویید که انسان‌ها با شیوه‌های مختلفی احساس خشم و عصبانیت‌شان را ابراز می‌کنند. اما راه‌های صحیح آنها را به انسان خوب و کاملی بودن نزدیک تر میکند و حالشان را خوبتر خواهد کرد.
مینا تیزروی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۴
آرام حیدری فرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی